Elk talent telt
Binnen onze dalton aanpak bieden we een warme, gestructureerde vorm van onderwijs en opvoeding die kinderen met verschillende talenten en interesses in staat stelt het beste uit zichzelf en elkaar te halen. We zetten in op spelen en leren. Samen worden wie je bent: leuke en prettige mensen met volop kansen en perspectieven.
Daar we streven naar kansengelijkheid binnen ons onderwijs, betekent dat ook dat we extra zorg willen bieden aan kinderen die dat nodig hebben. Passend onderwijs wordt dit ook wel genoemd.
Preventief
Binnen de organisatie van onze school streven we naar effectief onderwijs. Middels goede instructie en planmatig werken proberen we elk kind die zorg en aandacht te geven die het nodig heeft. Middels observaties, methode gebonden toetsen en het leerlingvolgsysteem van Cito volgen we de ontwikkeling van elk kind.
Stagnaties in de ontwikkeling kunnen daardoor snel gesignaleerd worden. Met behulp van de verkregen informatie uit toetsen en observaties stellen we onze groepsplannen samen. Per groep is er een 5 stroom: de ‘middengroep’ zijn kinderen die a.h.w. netjes aan de kerndoelen kunnen voldoen en volgens ‘het boekje’ (lees: methode) werken. Ter linkerzijde hebben we een groep kinderen die dit ook kan, doch qua tempo lager zit of verlengde instructie behoeft. Voor hen passen we (op de taakbrief) de lesstof aan waardoor zij ook bij de methode kunnen blijven. Ter rechterzijde hebben we een groep kinderen de meer stof aan kan, ook dit wordt op hun behoeften aangepast op hun taakbrief. Dan hebben we nog uiterst links en uiterst rechts onze zorggroepen. Uiterst links zijn kinderen die uitvallen op bepaalde onderdelen of achterstanden hebben. Zij hebben aangepaste stof wat specifiek bij hun ontwikkelingsbehoefte past. Dit hoeft niet op alle gebieden te zijn, het kan ook specifiek voor een onderdeel (bv rekenen) zijn. Uiterst rechts zijn onze meer en hoogbegaafde leerlingen. Ook zij hebben, aangepast aan hun (individuele) niveau, een eigen taakbrief
Begeleiding
Voorts creëren we, binnen de beschikbare ruimte, tijd voor individuele begeleiding van kinderen met ontwikkelingsmoeilijkheden. Tijdens de momenten dat leerlingen zelfstandig aan hun taak werken heeft de leerkracht de gelegenheid om binnen de klas individuele begeleiding te geven. Verder is de ruimte, als het om extra uren gaat, in het basisonderwijs maar zeer beperkt en afhankelijk van de totale formatie. Toch proberen we op de ‘Dalton’ zo veel mogelijk tegemoet te komen aan specifieke hulpvragen van kinderen. Op dit moment is er binnen het team 1 leerkracht opgeleid tot remedial teacher, 1 leerkracht is bevoegd specialist hoogbegaafdheid, 1 leerkracht is opgeleid tot kindercoach en verder zijn er nog meer leerkrachten die specifieke scholing hebben gevolgd om de begeleiding van de kinderen zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Onze onderwijsassistent wordt ook ingezet om kinderen, bv anderstalige kinderen, individueel of in kleine groepjes te begeleiden. De leerkrachten en onderwijsassistent werken nauw samen met onze CPO (coördinator passend onderwijs) die verantwoordelijk is voor de zorg(leerlingen) op onze school. De CPO werkt twee volledige dagen. Overigens bent u als ouder altijd op de hoogte van het feit dat uw kind extra individueel begeleid wordt. Hiervoor wordt namelijk uw toestemming gevraagd. Naast de begeleiding die we zelf kunnen bieden, werken in ons kindcentrum wekelijks een logopediste, fysiotherapeut en dyslexiebehandelaar. Daarnaast halen we externe deskundigen binnen de school, die we kunnen betalen uit subsidiegelden
Kinderen met specifieke hulpvragen hebben recht op speciale begeleiding. Hiervoor dient extra zorg aangewend te worden. Immers in veel gevallen heeft het kind al 'de nodige klappen opgelopen' en faal-ervaringen achter de rug. Een voorzichtige weloverwogen aanpak is geboden.
Als wij over zorg spreken zijn dat niet alleen de kinderen met
ontwikkelingsachterstand(en) op cognitief gebied, doch ook kinderen met sociaalemotionele problemen hetgeen zich vaak uit in gedragsproblemen én kinderen die meer dan gemiddeld begaafd zijn. Ook deze laatste groep heeft onze zorg en aandacht nodig, zij hebben vaak nieuwe uitdagingen nodig om niet gedemotiveerd te raken in een onderwijsvorm dat niet tegemoetkomt aan hun drang tot leren.
Extra aandacht en zorg
In het werken met kinderen onderscheiden we drie zorgniveaus:
-
Individuele hulp in de groep door de leerkracht tijdens de momenten dat kinderen zelfstandig aan hun taakwerk werken.
-
Naast de individuele hulp in de klas door de eigen leerkracht wordt de leerling apart begeleid. Middels een speciaal voor het kind opgesteld hulpprogramma wordt extra ondersteuning geboden.
-
Individuele hulp buiten de groep door externe begeleiding: in bijzondere situaties, afhankelijk van de problemen en hulpvragen van het kind, kan de hulp ingeroepen worden van een psycholoog, orthopedagoog, ambulant begeleider enz.. Middels professioneel onderzoek proberen we allereerst meer inzicht te krijgen in de problemen waar het kind mee geconfronteerd wordt. Vervolgens wordt bekeken welke hulp voor het kind het beste is en hoe dit gerealiseerd kan worden. Uiteraard gaat dit altijd in overleg en met toestemming van de ouders van het kind. Daar wij van mening zijn dat het voor leerlingen fijn is om ook externe begeleiding tijdens schooltijd aangeboden te krijgen, hebben we op dinsdag een logopediste op school (verwijzing geschiedt via huisarts) en op maandag een kinderfysiotherapeut.