Wij zijn van mening dat elk kind uniek is en werken dan ook adaptief, hetgeen betekent dat wij tegemoet willen komen aan de verschillen tussen kinderen en ieder kind die begeleiding willen geven die hij of zij behoeft. Daarbij is het allerbelangrijkste dat een kind met plezier naar school gaat. Als een kind zich prettig en gewaardeerd voelt komt het tot ontwikkeling, daarbij willen we voldoen aan een drietal basisbehoeften:
- het kind moet voelen dat het iemand is die de moeite waard is, die iets kan
- het kind wil goede relaties hebben met anderen, met de leerkracht en met andere kinderen
- het kind moet voelen dat hij de vrijheid en verantwoordelijkheid krijgt en daarmee het vertrouwen om zelf te mogen handelen, zonder voortdurend hulp of toestemming te moeten vragen
Het gaat dus heel duidelijk om relatie, competentie en autonomie.
Wij zijn van mening dat bovengenoemde in het Daltononderwijs goed tot uitdrukking komt. Dalton is geen strak systeem, geen maniertje maar “a way of life” zoals de grondlegster Helen Parkhurst al noemde, waar wij ons allemaal in kunnen vinden en waarmee we bovenstaande kunnen realiseren door middel van de zes kernwaarden:
1. verantwoordelijkheid, vrijheid in gebondenheid
2. zelfstandigheid
3. samenwerken
4. reflectie
5. effectiviteit/doelmatigheid
6. borgen
Pedagogisch concept: een pedagogisch uitgangspunt is wellicht het meest typerend voor een school. Het is te herkennen aan de wijze waarop leerkrachten met de kinderen omgaan, hoe ze hen opvangen bij leer en gedragsproblemen, hoe ze over hen praten en hen waarderen. Ook de manier waarop kinderen geleerd wordt met elkaar om te gaan is een aspect van deze component. Daarmee is het pedagogisch handelen niet los te zien van de levensbeschouwelijke visie en is het bepalend voor de onderwijskundige en organisatorische keuzes die je als school maakt. Zoals gezegd zijn we blij met ons Dalton concept waarbij de zes kernwaarden: verantwoordelijkheid/vrijheid, zelfstandigheid, samenwerken, reflectie, effectiviteiten borgen centraal staan in onze pedagogische en didactische aanpak. De opvoedkundige taak is de laatste jaren steeds groter geworden binnen het onderwijs, dit vraagt om een constante bezinning, waarbij we met de ouders in gesprek willen blijven over verantwoordelijkheden die we samen willen en kunnen dragen, maar ook over de eigen verantwoordelijkheid van school en van ouders.
Onderwijskundig concept: ons pedagogisch concept Dalton, ligt ten grondslag aan de manier waarop wij ons onderwijs gestalte geven. De taak is bij ons een belangrijk middel om ons Daltonconcept ten uitvoer te brengen. Bij het uitvoeren van een taak c.q. taken, dragen de kinderen een grote mate van verantwoordelijkheid voor hun eigen leerweg. Ze leren verantwoordelijkheid te dragen, verantwoording nemen en ook verantwoording afleggen.
In de figuur hiernaast is dat duidelijk weergegeven. De driehoek die om de kernwaarden van het Daltononderwijs is getekend heeft als basis het woord vertrouwen, de openstaande zijden worden gevormd door enerzijds het woord ‘verantwoordelijkheid’ en anderzijds ‘verantwoording’. De termen Vertrouwen, verantwoordelijkheid en Verantwoording omkaderen dus de kernwaarden Vrijheid in gebondenheid, Zelfstandigheid, Samenwerking, Effectiviteit en doelmatigheid, Reflectie en Borgen
Daarbij is vrijheid geen totale vrijheid maar een vrijheid in gebondenheid, vaak wordt dit principe vertaald in “verantwoordelijkheid’. Differentiatie (omgaan met verschillen) is ook hier van groot belang. Enerzijds differentiatie op het gebied van vrijheid, zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en samenwerken (kan het kind de vrijheid aan? Heeft het hulp nodig? kan het zijn weektaak zelfstandig plannen?). Anderzijds differentiatie op leerniveau: kinderen die extra begeleiding behoeven krijgen dit, o.a. op de momenten dat “de groep” zelfstandig aan haar taakwerk bezig is. Deze vorm van differentiatie richten we zowel naar boven toe ( de meer en hoogbegaafde kinderen) zie daartoe ons deel(zorg)plan hoogbegaafdheid, als naar onder toe (de zwakkere leerling). Ons doel hierbij is flexibele leerstoflijnen te ontwikkelen zodat ieder kind zo optimaal mogelijk ‘onderwijs, zorg en begeleiding op maat’ kan krijgen. Door middel van reflecteren leren kinderen ook eigen doelen te formuleren en hun werk te evalueren en waarderen. Kortom: met ons Daltononderwijs willen we tegemoet komen aan de mogelijkheden van ieder kind. Op deze manier streven wij ernaar dat, wanneer kinderen na acht jaar basisonderwijs onze school verlaten, ze overeenkomstig hun ontwikkeling de gestelde school- en eigen doelen hebben bereikt. Daarbij richten wij ons niet alleen op de cognitieve ontwikkeling maar ook op de sociale, de emotionele, de motorische en de creatieve ontwikkeling.
In het algemeen deel van onze schoolgids kunt u meer lezen over het daltononderwijs in de verschillende groepen
Naast de onderwijskundige taak van de school heeft onze school ook een opvoedkundige taak. Deze taak delen we met de ouders. Voor onze school geldt vooral de taak de leerlingen te helpen omgaan met elkaar binnen en buiten de groep, het samen spelen, het samen werken. We proberen een veilig klimaat te scheppen voor kinderen waarin zij zich prettig voelen en wat daardoor kan bijdragen aan een goede ontwikkeling. We verwachten van leerlingen dat zij zich aan de regels houden.
Natuurlijk lukt dat niet altijd even goed, maar de basisregels zijn:
- We hebben respect voor elkaar
- We luisteren naar elkaar
- Meningsverschillen praten we uit