Engels in alle groepen
Vanaf het schooljaar 2012-2013 geven wij Engelse lessen in groep 1 tot en met groep 8. Uit hersenonderzoek bij kinderen blijkt dat
-
Meertalige kinderen al snel door hebben dat taal een verzameling van afspraken is, dat het aanleren van een 2e taal niet ten koste gaat van de eerste taal maar dat de moedertaal hier zelfs door verbeterd kan worden
-
Tweetalige kinderen zijn of worden flexibeler in taal en kunnen sneller van de ene taal naar de andere overschakelen; hierdoor kunnen ze later ook makkelijker vreemde talen leren
-
Het blijkt dat meertalige kinderen gemiddeld sneller leren lezen, doordat ze een gesproken zin eerder in woorden kunnen opdelen en die weer in klanken
-
Ook blijkt dat meertalige kinderen een groter werkgeheugen hebben en zich beter kunnen focussen omdat ze gewend zijn te schakelen tussen talen en de taal die op dat moment niet relevant is moeten “wegfilteren”
Uiteraard zijn wij realistisch genoeg om niet er van uit te gaan dat onze leerlingen als ‘tweetalig’ kunnen worden aangemerkt. Echter voor ons is het van belang dat onze leerlingen als democratische burgers (Dalton is bij uitstek democratisch onderwijs) worden opgevoed en dat zij deel uitmaken van een grotere gemeenschap. Groter dan alleen Nederland. Daarom waren wij, samen met de ouders van onze leerlingen, van mening dat we eerder moesten starten met het lesaanbod Engels zodat de kinderen ook buiten Nederland (en in Nederland met Engelstaligen) kunnen communiceren, dit vergroot hun zelfvertrouwen en zelfstandigheid.
Ons belangrijkste doel is dan ook: het lef hebben om in de Engelse taal te durven praten. Daarbij zullen leerlingen ervaren dat ook wij, als leerkrachten, fouten maken. Door middel van spel, toneel, lied, vertellingen enz. ervaren de leerlingen het plezier in de Engelse taal en spelenderwijs leren zij te communiceren. Daarnaast maken wij gebruik van de methode ‘Stepping Stones junior’ die lessen aanbied van groep 1 tot en met 8.